Veel gestelde vragen

Hieronder kunt u alle veel gestelde vragen vinden die regelmatig gesteld worden. Wanneer u nog steeds vragen of problemen heeft kunt u altijd contact opnemen via de contactknop rechtsboven.

Zonnepanelen kunnen op schuine en platte daken worden geïnstalleerd. Het is van belang dat er zoveel mogelijk zonlicht op uw panelen valt. Daken gericht naar het noorden of daken waar veel schaduw op valt, zijn daarom minder geschikt. Als er een klein deel van de tijd schaduw op uw dak valt, dan kunnen wij u adviseren wat voor u de beste oplossing is. Het is belangrijk dat er voldoende vrije ruimte beschikbaar is op uw dak, dat wil zeggen dat er geen dakramen, pijpen of andere obstakels aanwezig zijn. Wij hebben ervaring met alle soorten daken. Mocht u geïnteresseerd zijn in zonnepanelen dan raden wij u aan contact met ons op te nemen. Wij kunnen voor u vervolgens kijken of uw dak geschikt is.

Hoeveel zonnepanelen u nodig heeft hangt af van uw situatie (bijvoorbeeld de ligging en grootte van uw dak) en hoeveel stroom u verbruikt. Wij raden u aan hiervoor contact met ons op te nemen omdat iedere situatie anders is. Zonzo kan middels een locatiebezoek aangeven hoeveel zonnepanelen voor uw situatie het beste zijn.

Zonnestroom is goedkoper dan gewone netstroom, hierdoor kunt u veel geld besparen op uw energierekening. Op dit moment heeft u de investering in zonnepanelen al in 3 tot 5 jaar terugverdiend. Omdat zonnepanelen meer dan 25 jaar meegaan heeft u dus gegarandeerd een goed rendement op uw investering en deze is ook nog eens zonder risico’s. Gedurende deze periode kunt u moeiteloos en onderhoudsvrij genieten van uw zonnepanelen.

Wanneer de salderingsregeling stopt wordt het minder rendabel om stroom terug te leveren aan het stroomnet. Het wordt dan zaak om te proberen om de stroom die u opwekt met uw zonnepanelen zo veel mogelijk zelf op te gaan maken. Hiervoor heeft Zonzo verschillende oplossingen in huis om dit eventueel te automatiseren. Neem contact met ons op om hier over geadviseerd te worden.

Als u zonnepanelen wilt laten plaatsen voegt u een tweede stroombron toe aan uw woning, naast de stroom die u nu uit het net kan halen. Omdat er meer- en hogere stromen door uw meterkast gaan lopen is het van belang dat deze zonnepanelen op een veilige groepenkast worden aangesloten. Wanneer u een groepenkast heeft met ouderwetse stoppen dan dient deze vervangen te worden. Zonzo zal de werkzaamheden om de groepenkast te vernieuwen dan toevoegen aan de offerte.

Dit is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Zonzo geeft u een passend advies welke omvormer het beste geschikt is voor uw thuissituatie. Factoren die we daarbij meenemen zijn het aantal zonnepanelen dat geplaatst wordt, merkvoorkeuren, functionaliteiten, schaduw en de mogelijkheid om een thuisbatterij toe te voegen. Onze afweging daarbij is om zoveel mogelijk rekening te houden met de toekomst.

Tegenwoordig zijn zonnepanelen zeer fraai ontworpen en in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. U kunt het zonnepaneel kiezen dat u het mooist vindt. Daarbij zorgen onze monteurs ervoor dat de zonnepanelen op het dak worden gemonteerd in een opstelling waarbij ze het minst opvallen. Op de foto ziet u een prachtig voorbeeld hoe mooi zonnepanelen weg kunnen vallen op het dak.

Nederland is juist heel geschikt voor zonne-energie. We hebben per jaar een ruime hoeveelheid zonlicht waarvan u met zonnepanelen maximaal kunt profiteren. Dat het niet altijd even warm is speelt geen rol. Zonne-energie wordt namelijk opgewekt door zonlicht en niet door zonnewarmte. Bovendien hebben we hier in Noord-Holland de meeste zon-uren van heel Nederland.

U heeft nog wel een energiemaatschappij nodig. Maar .. als Zonzo u een passende oplossing mag leveren hoeft u in de praktijk niets tot nauwelijks meer aan uw leverancier te betalen. Overdag wordt namelijk uw energie opgewekt door uw zonne-energiesysteem van Zonzo en wanneer het donker is levert uw energiemaatschappij de energie. Het mooie is dat u bij een passende systeem overdag ongeveer evenveel energie genereert als u ’s avonds en ’s nachts nodig heeft. Waardoor per saldo uw energieverbruik in een jaar nihil is.

Het gezegde achter de wolken schijnt altijd de zon gaat hier letterlijk op. Je hebt geen zon nodig, maar zonlicht. En licht is er de hele dag. Moderne zonnepanelen leveren al energie op bij de minste lichtinval. Zelfs in de winter zijn er genoeg lichturen op een dag om een prachtige opbrengst te realiseren.

Als het donker is zit u niet zonder energie. Overdag wordt uw energie opgewekt door uw zonne-energiesysteem van Zonzo en wanneer het donker is levert uw energiemaatschappij de energie.

Zonnepanelen gaan ontzettend lang mee. In de praktijk kunnen zonnepanelen tot wel 30 jaar meegaan. U heeft dus ontzettend lang plezier van uw aankoop. Daarbij levert Zonzo alleen maar producten met een uitstekende rendementsgarantie van 25 jaar. Dat houdt in dat er over langere termijn een geweldige opbrengst wordt gegenereerd. Daarna kunnen wij uw zonnestroomsysteem demonteren en laten recyclen, hiervoor rekenen wij per zonnepaneel ook een verwijderbijdrage wanneer u deze aanschaft.

Zonnepanelen zijn onderhoudsvrij. Het zonnestroomsysteem dat Zonzo installeert op uw dak is gekozen met hoogwaardige kwaliteit materialen die bestemd zijn om 30 jaar op uw dak te blijven liggen. Daarnaast garanderen de materialen een hoogwaardig rendement voor minstens 25 jaar. Doordat Zonzo dit op een vakkundige manier installeert hoeft u na de plaatsing daarna verder niet meer naar uw zonnepanelen om te kijken.

Zonzo raadt niet aan om uw zonnepanelen schoon te (laten) maken. Zonzo heeft zelf een experiment uitgevoerd omtrent het schoonmaken van zonnepanelen (klik hier). Hieruit is gebleken dat schoonmaken van zonnepanelen voor een korte periode kan helpen tot een aantal procenten extra opbrengst. Deze extra opbrengst weegt echter niet op tegen de kosten voor het laten schoonmaken van zonnepanelen door een extern bedrijf. Ook adviseren wij u niet zelf met gevaar voor eigen leven de ladder op te gaan.

Wanneer u een laag plat dak heeft kunt u ze wellicht wel schoonmaken. Maar voor 1 maart en na 1 november is dit ook niet meer nodig. Wanneer u zonnepanelen gaat schoonmaken gebruik dan geen chemicaliën, dit tast de coatinglaag van zonnepanelen aan! Druk ook niet hard op de glasplaat maar gebruik dan een zachte doek.

Uw energiemaatschappij weet inderdaad dat u zonne-energie opwekt doordat u uw energieverbruik aan het eind van het jaar doorgeeft. Uw meter geeft namelijk feilloos aan wat u heeft verbruikt maar ook wat u heeft opgewekt met uw zonnepanelen. Door de aanmelding van uw zonnepanelen bij de installatie krijgt uw energiemaatschappij ook door dat u zonnepanelen heeft. En mocht uw elektriciteitsmeter niet geschikt zijn voor zonnepanelen, dan wordt uw meter gratis vervangen door een meter die wel geschikt is voor zonnepanelen.

Dit klopt. Voor huurders van een woningbouwvereniging verzorgt Zonzo dit. Voor particuliere woningeigenaren krijgt u van ons een mail met instructies hoe u deze aanmelding kunt doen. Met deze instructies komt u hier zeker uit. Mocht dat toch niet lukken, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

U kunt de opgewekte zonne-energie zeker opslaan. Van alle zonnestroom die u opwekt maakt u direct op wat u op dat moment verbruikt in huis. Alle overtollige zonnestroom die u normaliter over heeft en terug levert aan het stroomnet kunt u dan in een thuisbatterij bewaren. Op een later moment als u geen zonnestroom beschikbaar heeft (bijvoorbeeld als het donker is) dan kunt u de stroom uit de thuisbatterij gebruiken. Zolang de salderingsregeling nog geldt kunt u het stroomnet als het ware gebruiken als een thuisbatterij. Maar deze regeling wordt vanaf 1 januari 2025 stapsgewijs afgebouwd.

Door de aanschaf van zonnepanelen dalen de energiekosten en daarmee uw maandelijkse vaste lasten. Een huis met lage vaste maandelijkse lasten is meer aantrekkelijk voor potentiële kopers dan een huis met hoge energiekosten. Ook stijgt het energielabel van uw woning als u zonnepanelen aanschaft en daarmee stijgt ook de waarde van uw huis weer.

Subsidies in Nederland zijn altijd een lastig begrip. Dit kan heel erg verschillen van tijd tot tijd en daarom kunt u het beste hier voor even contact met ons opnemen. Wij informeren u graag over de laatste stand van zaken hierover. Over het algemeen geldt dat er geen subsidies meer gelden op zonne-energie. Dit komt omdat zonnepanelen op dit moment vanuit zichzelf al zeer rendabel zijn.

Zonzo adviseert GEEN dynamisch energiecontract af te sluiten wanneer je zonnepanelen hebt. Bij een dynamisch contract heb je namelijk dynamische stroomprijzen die variëren per uur. Deze stroomprijzen worden dagelijks gepubliceerd voor de dag van morgen. Door de grote toename van zonne- en windenergie zijn er echter veel zonnige momenten met een lage stroomprijs door het grote aanbod van zon en wind. Op zulke momenten is uw zonnestroom dan vrijwel niets waard.

Momenteel is de salderingsregeling nog steeds van kracht. Het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te bouwen is op 13 februari 2024 weggestemd door de Eerste Kamer. Dit betekent dat in ieder geval de komende jaren de salderingsregeling zal blijven. Met salderen wordt bedoeld dat op jaarbasis al uw teruggeleverde stroom weggestreept mag worden tegen uw afgenomen stroom uit het stroomnet. Dan betaalt u dus netto 0 euro aan stroom aan het einde van het jaar. Deze manier van salderen geldt voor een variabel of vast energiecontract.

Bij een dynamisch contract is de salderingsregeling NIET op deze manier van toepassing. U saldeert dan per uur. Dit is niet voordelig, want op momenten met veel opbrengst van uw zonnepanelen is deze stroomprijs dus vaak vrijwel 0 of soms zelfs negatief. Het is dus slim zolang de salderingsregeling geldt om niet voor een dynamisch energiecontract te kiezen.

In de toekomst kan dit anders zijn, maar op dit moment is er nog geen zicht op de afbouw van de salderingsregeling.

Concluderend is het dus veel voordeliger om met zonnepanelen een variabel of vast contract te hebben in combinatie met de salderingsregeling dan een dynamisch energiecontract. Er is namelijk niets goedkoper dan 1 kWh uit je eigen zonnestroom. Dankzij de salderingsregeling verdient u aan elke opgewekte kilowattuur dus het volle pond.

Ja dat kan, maar mogelijk is de nieuwe eigenaar van uw woning geïnteresseerd om de zonnepanelen over te nemen. Ze zorgen namelijk voor lagere vaste maandelijkse kosten. In de praktijk komt het niet voor dan mensen zonnepanelen meeverhuizen.

Ja, overdag levert zonne-energie meer energie op dan u gebruikt. U levert dan automatisch energie terug naar het energienetwerk. Als u een elektriciteitsmeter heeft met een draaischijf, dan zal uw meter letterlijk de andere kant op draaien. Als u een digitale meter heeft, dan wordt de terug geleverde stroom vanzelfsprekend ook geregistreerd.

Zonnepanelen zijn van buitenaf zichtbaar, daarom gelden er voor het aanbrengen ervan bepaalde regels. Als daaraan wordt voldaan mogen ze bouwvergunningsvrij worden aangebracht op of aan bouwwerken, anders is een bouwvergunning nodig. In 99 van de 100 gevallen is een bouwvergunning niet nodig. Uw Zonzo installateur kan voor u ter plaatse vaststellen of een bouwvergunning nodig is.

Als je huiseigenaar bent en zonnepanelen op je eigen dak hebt liggen, is het niet nodig om deze zonnepanelen apart te verzekeren. In dat geval vallen de zonnepanelen namelijk onder je opstal verzekering. Let er wel op dat de totale woningwaarde na het plaatsen van zonnepanelen omhoog gaat.

U kunt dan het beste via de mail of telefonisch contact met ons opnemen. Geef daarbij u NAW gegevens aan ons door en dan geven wij instructies en uitleg over uw zonnestroomsysteem.

U kunt in principe altijd zonnepanelen toevoegen aan een bestaand systeem mits er natuurlijk nog vrije ruimte is op uw dak. Twijfelt u daarover? We helpen u graag met het bekijken van uw dak.

Daarna is het de vraag of uw bestaande omvormer de nieuwe extra zonnepanelen aan kan. Soms kan dit direct, maar soms is het zaak om de omvormer te vernieuwen of om een 2e omvormer aan het systeem toe te voegen. Dit hangt af van het merk omvormer, de capaciteit van de omvormer en de leeftijd van de omvormer. Ook de zonnepanelen spelen een rol: doordat de technologische ontwikkeling zo snel is gegaan zijn de huidige zonnepanelen te sterk qua stroomsterkte voor de meeste oudere omvormers. Als je de huidige zonnepanelen dan aansluit op een oude omvormer gaat die omvormer stuk.

Kortom: laat u door Zonzo adviseren als u overweegt meer zonnepanelen toe te voegen aan een bestaand systeem!

U kunt dan het beste telefonisch contact met ons opnemen via 0228-756448. Kies dan in het keuzemenu voor “3, service & storingen”. U kunt ons bereiken op werkdagen tussen 08:30 en 16:30. We kunnen u dan direct te woord staan en instructies geven wat te doen.

Wanneer uw vraag er niet bij staat, ga dan naar de contactpagina om contact met ons op te nemen.

Alle laadpalen van Zonzo zijn geschikt voor een laadkabel Type 2. Dit is tegenwoordig de standaard in het landschap van elektrische auto’s. Laadpalen van Zonzo zijn dus geschikt voor alle soorten elektrische auto’s.

De snelheid waarmee uw elektrische auto wordt opgeladen, is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst is het type elektrische auto dat u heeft van invloed. Sommige elektrische auto’s ondersteunen het opladen met een vermogen van 7 kilowatt, terwijl andere modellen kunnen opladen met 11 kilowatt of zelfs 22 kilowatt. De capaciteit van uw elektrische auto kan dus een beperkende factor zijn.

Daarnaast speelt ook de capaciteit van uw laadpaal een rol. Sommige laadpalen kunnen bijvoorbeeld niet meer dan 11 kilowatt aan vermogen leveren. Het is belangrijk om te weten welk vermogen uw laadpaal kan leveren om de laadsnelheid te begrijpen.

Tenslotte heeft ook de hoofdaansluiting van uw woning invloed op de laadsnelheid. Een 1-fase hoofdaansluiting kan bijvoorbeeld minder snel opladen dan een 3-fasen hoofdaansluiting, omdat de laatste 3 keer zo veel vermogen kan leveren.

Zonzo kan u perfect adviseren over bovenstaande zaken om zo te kiezen voor een laadpaal die het beste past bij uw specifieke situatie.

Dankzij ons laadsysteem kunt u uw elektrische auto ook opladen wanneer de zon niet schijnt. In dat geval wordt stroom van het elektriciteitsnet gebruikt om uw elektrische auto op te laden. Bij Zonzo bieden we verschillende opties om het opladen van uw elektrische auto te regelen:

  1. Snel laden: De elektrische auto wordt zo snel mogelijk opgeladen, ongeacht de weersvoorspellingen.
  2. Opladen met overtollige zonnestroom: U kunt ervoor kiezen om uw elektrische auto alleen op te laden met overtollige zonnestroom. Dit betekent dat alle zonnestroom die u niet gebruikt in uw woning en normaal gesproken teruggeleverd zou worden, naar uw elektrische auto wordt gestuurd. Hierdoor wordt uw auto uitsluitend opgeladen met zonnestroom. Dit resulteert in minder teruglevering aan het stroomnet en meer eigen gebruik van zonnestroom.
  3. Opladen met een reisdoel: U kunt aangeven dat u bijvoorbeeld morgenochtend om 10:00 uur een rit moet maken naar Rotterdam. Onze laadpaal zorgt er dan voor dat uw auto voldoende is opgeladen om naar Rotterdam te rijden, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van zonnestroom van uw eigen zonnepanelen. Onze laadpaal maakt hiervoor gebruik van weersvoorspellingen en heeft kennis van het aantal en de oriëntatie van uw zonnepanelen.

Met deze flexibele opties kunt u uw elektrische auto efficiënt en duurzaam opladen, ongeacht de weersomstandigheden.

Of een laadpaal gemakkelijk kan worden aangesloten op uw groepenkast hangt af van verschillende factoren, waaronder de beschikbare ruimte en capaciteit in uw groepenkast, de afstand tussen de groepenkast en de locatie waar de laadpaal moet worden geïnstalleerd, en de elektrische specificaties van de laadpaal zelf.

Om te zorgen dat u laadpaal correct en veilig wordt aangesloten op uw groepenkast is het verstandig om een professionele partij zoals Zonzo te kiezen met veel kennis en ervaring op het gebied van elektriciteit. Zo bent u ervan verzekerd dat alles veilig wordt aangesloten en heeft u er geen omkijken naar.

Onze medewerker zal bij een locatiebezoek moeten beoordelen of er voldoende ruimte is in de groepenkast voor de extra stroomaansluitingen die nodig zijn voor de laadpaal. Indien nodig kan het zijn dat er aanpassingen of uitbreidingen aan de groepenkast moeten worden gedaan. Deze werkzaamheden zal Zonzo uitvoeren tijdens de installatie van de laadpaal.

Daarnaast moet de afstand tussen de groepenkast en de locatie van de laadpaal worden beoordeeld, omdat er een stroomkabel moet worden aangelegd om de laadpaal te verbinden met de groepenkast. Soms is het hiervoor ook noodzakelijk dat uw straatwerk opengehaald moet worden.

Voor een nauwkeurig advies en een vakkundige installatie is het raadzaam om contact op te nemen met Zonzo. U kunt een adviesgesprek aanvragen via de website voor meer informatie en om de mogelijkheden te bespreken.

Met het monitoringportaal op uw computer of de app op uw telefoon of tablet kunt u eenvoudig de laadsessies van uw laadpaal in de gaten houden. In onze meest complete oplossing biedt deze app ook de mogelijkheid om de opbrengst van uw zonnepanelen en het energieverbruik van uw woning te monitoren.

Door al deze gegevens te kunnen bekijken en analyseren in één applicatie, krijgt u een compleet overzicht van uw energieverbruik en -productie. Dit maakt het mogelijk om uw energieverbruik te optimaliseren en efficiënter gebruik te maken van duurzame energie uit uw zonnepanelen. Met zo’n energiemanagementsysteem (EMS) kunt u uw energiegebruik perfect beheren.

Zonzo levert ook laadpalen die compatibel zijn met dynamische stroomtarieven. U kunt daarmee instellen dat de elektrische auto wordt opgeladen op de momenten dat de stroomprijs het laagst is, zodat uw auto zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen. Dit kan volledig geautomatiseerd worden ingesteld, zodat u hier zelf niet naar om hoeft te kijken.

Met de thuisbatterijen van Zonzo wordt uw systeem automatisch aangestuurd. Onze meetapparatuur in uw meterkast meet precies welke stromen er lopen in uw woning, zowel de stroom die u afneemt als de stroom die u terug levert. Op basis van deze gegevens wordt dan uw omvormer aangestuurd en deze zal de batterij het sein geven om te laden of te ontladen. Dit gaat allemaal automatisch en na de installatie hiervan hoeft u verder nergens naar om te kijken: het systeem regelt zichzelf!

Hoewel thuisbatterijen momenteel mogelijk nog niet rendabel zijn vanwege de salderingsregeling, kan dit veranderen zodra de regeling wordt aangepast of afgebouwd. In de toekomst zal de salderingsregeling uiteindelijk ooit afgebouwd gaan worden. Ook is de verwachting dat er steeds meer energiemaatschappijen het heft in eigen handen gaan nemen en met een terugleverheffing zullen komen. Het is daarom slim om nu al te investeren in een omvormer die geschikt is voor het aansluiten van een thuisbatterij, ook wel een “hybride” omvormer genoemd.

Een hybride omvormer kan de gelijkstroom van de zonnepanelen direct in de thuisbatterij opslaan, waardoor onnodige omzettingsverliezen worden voorkomen. Door nu te kiezen voor een hybride omvormer bent u goed voorbereid om later een thuisbatterij toe te voegen zodra dit rendabel wordt of wanneer de salderingsregeling wordt aangepast. Hoewel de initiële investering iets hoger is dan bij een normale omvormer, kan dit op de lange termijn gunstig zijn voor uw energieonafhankelijkheid en financiële situatie, vooral gezien de onzekere toekomst van de energiemarkt.

Wanneer u een thuisbatterij toevoegt aan uw zonnestroomsysteem, is het rendabel om te kiezen voor een dynamisch energiecontract. De momenten waarop er veel zonnestroom wordt opgewekt, zijn bij een dynamisch contract juist de momenten waarop stroom minder waard is. Omdat u een thuisbatterij heeft, wordt op die momenten echter zonnestroom in de batterij opgeslagen. Wanneer de zon onder is en u ’s avonds en ’s nachts stroom gebruikt vanuit de thuisbatterij, zijn de tarieven vaak hoger. Hierdoor bespaart u op de aanschaf van stroom tijdens de duurste momenten door gebruik te maken van zonnestroom uit de thuisbatterij. Bovendien levert u dan geen stroom terug op momenten wanneer de stroomtarieven laag zijn. Dus met een thuisbatterij is een dynamisch energiecontract een goede combinatie.

Energiebeheer is een breed begrip. We spreken ook vaak van energie management. De basis van energiebeheer is een energie management systeem (EMS). EMS staat voor het systeem dat alle andere apparatuur aanstuurt: uw zonnepanelen, uw thuisbatterij, uw laadpaal of andere huishoudelijke apparatuur zoals uw wasmachine, warmtepomp etc. Met energiebeheer kunt u ervoor zorgen dat er meer opgewekte zonnestroom geautomatiseerd opgemaakt zal worden. Zo gaat uw zelfvoorzieningsgraad omhoog en zal het rendement van uw zonnepanelen ook hoog blijven als de salderingsregeling stopt. Energiebeheer van Zonzo houdt daarbij ook rekening met factoren als weersvoorspellingen en het energieverbruik van uw woning. Energiebeheer is daarom maatwerk en er zijn diverse toepassingen van energiebeheer te verzinnen.

Het is belangrijk om te weten dat een omvormer pas begint te werken bij voldoende licht. Vooral in de winter kan het soms wel tot 10:00 duren voordat de omvormer geactiveerd wordt. Daarom is het verstandig om eerst te controleren of er buiten voldoende licht is voordat u denkt dat de omvormer een storing heeft. In de winter raden wij aan om dan rond 11:00-12:00 bij de omvormer te kijken.

Als u twijfelt of uw omvormer werkt, is het goed om te kijken welke lampjes er branden op de omvormer. Veel omvormers hebben ook een lampje onder “Alarm” staan. Als dit alarmlampje brandt, staat uw omvormer in storing. U kunt dan het beste op het scherm van uw omvormer kijken welke foutcode er wordt weergegeven. Dit is vaak een tekst of getal zoals bijvoorbeeld: “Alarm 1010. OV-G”. Als het scherm donker is, moet u soms eerst op een knop drukken zodat het scherm oplicht. Als u de foutcode weet, kunt u bij de vragen hieronder kijken of deze foutcode een veelvoorkomende storing is, die u vaak zelf kunt oplossen. Als deze foutcode er niet tussen staat, kunt u het beste telefonisch contact opnemen met 0228-756447.

Hierbij stuur ik u meer informatie over de storingsmelding waarmee wordt aangegeven dat de netspanning te hoog is. De meldingen verschillen per merk omvormer. Meldingen zijn bijvoorbeeld: grid voltage too high of Vac-Bfr (SMA en Steca), OV-G-V of code 1010 (Solis), code 102 (Fronius), code 103 (SMA), etc. Bij Steca-omvormers geeft de omvormer ook een akoestisch signaal (een alarm) en gaat het scherm knipperen.

Deze storingsmeldingen van een te hoge netspanning zijn een signaal dat de capaciteit van het netwerk van Liander aan zijn grenzen zit. We krijgen deze meldingen de laatste periode helaas zeer frequent.

Hoe ontstaan nu de storingsmeldingen?
De zonnepanelen maken stroom (gelijkspanning) als er licht op valt. De omvormer zet gelijkspanning van de zonnepanelen om in wisselspanning en levert dit aan de meterkast. Om ervoor te zorgen dat de stroom vanaf de omvormer naar de meterkast loopt, maakt de omvormer de uitgaande spanning enkele Volts hoger dan de spanning op het aansluitpunt in de meterkast. Dit is een dynamisch proces, want de spanning van het elektriciteitsnet is niet altijd hetzelfde, deze varieert per straat maar varieert ook per dag en gedurende de dag.

Wanneer de spanning die de omvormer uitstuurt echter boven een bepaalde waarde komt (253VAC), dan schakelt de omvormer zichzelf uit. Dat is vastgelegd in de Nederlandse Netcode Elektriciteit. Na enkele minuten zal de omvormer opnieuw opstarten. Als de spanning dan weer onder de drempelwaarde is, dan zal de omvormer weer gaan werken. Als de spanning echter nog steeds te hoog is, zal opnieuw de storingsmelding komen en zal de omvormer na enkele minuten weer opnieuw opstarten. Dit opnieuw opstarten gaat net zo lang door totdat de netspanning weer onder de drempel waarde ligt. De omvormer gaat hier overigens niet stuk van, hij is juist geprogrammeerd om op deze manier te werken.

Deze storingsmeldingen van een te hoge netspanning zijn een signaal dat de capaciteit van het netwerk van Liander aan zijn grenzen zit. Deze meldingen komen het meest voor tijdens zonnig weer en op momenten er geringe stroomafname is op het net (weekend en feestdagen). Verder zien we dat in bepaalde wijken of straten het vaker voorkomt omdat de netspanning hoger is dan in ander wijken. Meerdere zonnestroomsystemen in een straat zorgen soms ook voor een hogere netspanning. Men noemt dit ook wel ‘spanningsoverdrijving’.

Wat kunnen we hieraan doen?
In Nederland moeten de omvormers voldoen aan bepaalde specificaties. Die zijn vastgelegd in de Nederlandse Netcode Elektriciteit. Als installateur moeten we de omvormer tijdens de installatie instellen op de Nederlandse landinstellingen zodat we voldoen aan de specificaties die horen bij de Nederlandse Netcode Elektriciteit.
We mogen de instellingen van de omvormer namelijk niet wijzigen, die zijn wettelijk vastgelegd in de Nederlandse Netcode Elektriciteit. En we hebben ook geen invloed op de spanning van het elektriciteitsnet. Daarbij stelt de netbeheerder dat er formeel sprake is van een te hoge netspanning als deze hoger is dan 253VAC. Nogmaals, de omvormer gaat van het opnieuw opstarten niet stuk, de stroomopbrengst per jaar zal hooguit iets lager zijn.

Samengevat kunnen we niets doen aan de oorzaak van de storingen, het is een probleem veroorzaakt door Liander. We moeten simpelweg wachten totdat Liander haar netwerk weer up-to-date heeft.
N.B.: Bij bepaalde merken omvormers (Steca-omvormers) geeft de omvormer een akoestisch signaal (een alarm). Als het alarm gaat irriteren, dan kun je het alarm via het display van de omvormer uitschakelen.

Mochten er verder nog vragen zijn, laat het dan vooral weten. U kunt ons dan telefonisch bereiken via 0228-756447.

Deze alarmerende situatie doet zich vaak voor, vooral na hevige regenval of sterke wind. Tijdens zware regen kan er relatief veel lekstroom ontstaan vanuit de zonnepanelen naar de omvormer toe. Als deze lekstroom een kritiek niveau bereikt, kan het voorkomen dat de aardlekautomaat (de groep) van de zonnepanelen uitgeschakeld wordt.

Dit wordt aangegeven door een schuifje dat naar beneden staat in uw meterkast, waarbij u de sticker “Zonzo” of “zonnepanelen” ziet staan.

U kunt gerust het schuifje weer omhoog schuiven. Na ongeveer vijf minuten zal uw systeem weer normaal functioneren.

Indien dit probleem zich regelmatig voordoet, bijvoorbeeld wekelijks, raden wij u aan om contact op te nemen met Zonzo. Wij komen dan graag bij u langs om de installatie aan te passen.

Soms kan het voorkomen dat het niet lukt om uw zonnepanelen te monitoren via de app van uw omvormer. Allereerst moet u natuurlijk inloggen met de juiste accountgegevens. Als dit niet lukt omdat u bijvoorbeeld het wachtwoord bent vergeten, kunt u de optie “wachtwoord vergeten” gebruiken.

Als u bent ingelogd op het monitoring portaal van uw omvormer, maar geen opbrengst ziet, kan het zijn dat de omvormer zijn internetverbinding heeft verloren.

Dit kan twee oorzaken hebben:

  1. De omvormer werkt niet.
  2. De omvormer werkt wel, maar de internetverbinding is verbroken.

Uitwerking punt 1:
Het eerste wat u dus moet controleren, is of de omvormer nog werkt. Dit kunt u zien bij de omvormer zelf. Zorg ervoor dat u dit controleert op een moment dat er voldoende daglicht is, omdat de omvormer automatisch uitschakelt wanneer het donker is.

Als de omvormer normaal werkt, kunt u de volgende paragraaf overslaan.

Als de omvormer niet werkt, controleer dan of de groep in de meterkast nog is ingeschakeld. Soms kan deze per ongeluk worden uitgeschakeld. Het schuifje van de tuimelschakelaar (aardlekautomaat) moet omhoog staan. Als de omvormer nog steeds niet werkt, neem dan contact op met Zonzo.

Uitwerking punt 2:
Als de omvormer wel werkt maar u geen gegevens ziet op de app, dan is de internetverbinding verbroken. De internetverbinding kunt u herstellen door de omvormer te resetten. Na de reset zal de omvormer nieuwe communicatie-instellingen opvragen bij uw internetmodem. In de meeste gevallen is de internetverbinding na een reset weer in orde.

Hoe voert u een reset uit?
Zet de omvormer ’s avonds uit en ’s ochtends weer aan. U kunt de omvormer uitschakelen door de werkschakelaar bij de omvormer (grijs kastje met zwarte knop) op nul te zetten.

Voorbeeld van een werkschakelaar
Voorbeeld van een onderverdeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als er een klein groepenkastje bij de omvormer is geplaatst (een onderverdeling), dan is er geen werkschakelaar aanwezig. In dat geval dient u de omvormer uit te schakelen door de groep van de zonnepanelen uit te zetten.

De volgende dag kunt u de omvormer weer inschakelen met behulp van de werkschakelaar of de groep in het groepenkastje. Het heeft geen zin om de omvormer overdag even uit te schakelen voor de reset, aangezien de zonnepanelen gedurende de dag actief zijn en de omvormer dus nooit volledig spanningsloos zal worden.

Mocht dit niet werken, geef dan ook uw internetmodem een herstart.

Daarnaast is het belangrijk om te controleren op welke manier uw omvormer verbonden was met het internet:

  1. Via een vaste ethernetkabel2.
  2. Via WiFi
  3. Via een EoP (Ethernet over Power) module.

Volg onderstaande stappen als er gebruik is gemaakt van een vaste ethernetkabel:
Controleer of de internetkabel is aangesloten op uw omvormer en of deze ook is aangesloten op uw internetmodem. Dit is meestal een groene internetkabel. Beide uiteinden moeten correct zijn aangesloten om automatisch een internetverbinding tot stand te brengen.

Volg onderstaande stappen als er gebruik is gemaakt van ‘Ethernet over Power modules’ (EoP’s):
Dit zijn twee modules die soms worden toegepast om via het elektriciteitsnet een internetverbinding tot stand te brengen, met name wanneer het lastig is om een kabel aan te leggen vanaf het internetmodem naar de omvormer van de zonnepanelen. Er zijn altijd twee EoP’s die samen een duo vormen: één bij het modem en één bij de omvormer.

Als er EoP’s zijn toegepast, controleer dan of de bovenste twee lampjes branden en of het onderste lampje snel knippert. Als dat niet het geval is, is er geen verbinding tussen de beide EoP’s. U kunt dit oplossen door beide EoP’s uit het stopcontact te halen en weer in te pluggen. Dan moeten de EoP’s weer verbinding maken. Als dit niet werkt, kunt u de omvormers opnieuw laten ‘pairen’ door het kleine knopje aan de onderzijde vijf seconden ingedrukt te houden. Alle lampjes gaan dan uit en weer aan, waarna de beide EoP’s proberen verbinding te maken met elkaar.

Voorbeeld EOP module

 

 

 

 

 

 

 

N.B.:
Bovenstaande werkt niet als er een nieuw internetmodem of een nieuw wifi-netwerk geïnstalleerd. Neem dan even contact op, dan kunnen we uw situatie bespreken.

Allereerst betreuren wij het ten zeerste dat u last heeft van lekkage. Het kan voorkomen dat er na de installatie van uw zonnepanelen lekkage optreedt. Omdat wij de urgentie van lekkage erkennen, adviseren wij u vriendelijk om direct contact op te nemen met onze service- en storingsafdeling via 0228-756447. Wij zullen dan direct een afspraak inplannen om bij u langs te komen en de lekkage te verhelpen.

Direct contact?

0228 75 64 47

Vraag een offerte of adviesgesprek aan